Poniedziałek, 25 października 202125/10/2021

Import używanych aut. Jakie samochody najczęściej są sprowadzane do Polski?

Samochodowy rynek wtórny rośnie w siłę. Jakie marki, modele i wersje silnikowe najczęściej są sprowadzane do Polski zza granicy?

W marcu tego roku import używanych samochodów do Polski okazał się mieć jeden z najwyższych miesięcznych wskaźników na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Krajowi importerzy sprowadzili wówczas ponad 90 tysięcy egzemplarzy. Pierwszy kwartał 2021 zamknęliśmy natomiast wynikiem 227 534 sztuk, co w porównaniu do analogicznego okresu oznacza ponad 5-procentowy wzrost.

Jeśli statystyki z drugiego, trzeciego i czwartego kwartału okażą się równie korzystne, łączna liczba sprowadzonych do Polski aut może w tym roku przekroczyć 900 tysięcy. Średni wiek aut oscyluje na poziomie 12 lat, chociaż szczegółowe dane różnią się w zależności od rodzaju jednostki i segmentu. Na motoryzacyjnym rynku wtórnym w ostatnich miesiącach dzieje się naprawdę sporo – warto więc przyjrzeć mu się z bliska.

Import używanych samochodów. Skąd przyjeżdżają do Polski?

Krajem, skąd do Polski importowanych jest najwięcej używanych samochodów są oczywiście Niemcy. Za zachodnią granicą w ubiegłym roku kupiliśmy aż 133 044 egzemplarze. Na drugim miejscu uplasowała się Francja, skąd pochodziły blisko 24 tysiące sztuk. Podium zamyka natomiast Belgia z wynikiem nieco ponad 14,5 tysiąca pojazdów.

Import używanych aut do Polski z innych krajów ma nieco mniejsze znaczenie. Czwarte miejsce zajmuje Holandia (9 569 egzemplarzy), a za nią są Włochy (7 705), USA (7 617), Szwajcaria (6 078), Austria (5 706) i Dania (4 823). Pierwszą dziesiątkę zamyka zaś Szwecja, z której Polacy sprowadzili w 2020 prawie 4,5 tysiąca samochodów z drugiej ręki.

Używane auta. Jakie silniki i marki cieszą się największą popularnością?

Jeśli zastanawiacie się, które silniki w używanych autach cieszą się największą popularnością, spieszymy donieść, że prym pod tym względem wiodą benzyniaki, stanowiące ponad połowę wszystkich rejestrowanych w pierwszym kwartale 2021 jednostek. Średni wiek silników benzynowych to 12 lat, a z roczników 2006-09 pochodzi co trzeci z nich.

Coraz rzadziej decydujemy się natomiast na jednostki wysokoprężne. Według danych z pierwszych miesięcy bieżącego roku, w segmencie osobówek stanowiły one „zaledwie” niecałe 42 procent całości. Statystycznie są natomiast młodsze o rok od silników benzynowych.

Jeśli chodzi o marki, które najczęściej importowano w pierwszym kwartale 2021, trudno nie zauważyć dominacji trzech producentów. Volkswagen, Opel i Ford – każda po ponad 20 tysięcy sprzedanych egzemplarzy z drugiej ręki. Wyniki od 10 do 18 tysięcy zanotowały zaś Audi, Renault, BMW, Peugeot, Citroen i Mercedes. Najpopularniejsze modele na rynku wtórnym to natomiast Audi A4 (6 796 egzemplarzy), Opel Astra (6 339) i VW Golf (5 856).

Kupujemy auto zza granicy. Jak uniknąć ewentualnych problemów?

Kupno samochodu sprowadzone zza granicy może być zarówno bardzo trafioną inwestycją, jak i źródłem sporych problemów. By ich uniknąć, powinniście dokładnie sprawdzić historię i pochodzenie danego pojazdu. Możecie zrobić to na www.carvertical.com/pl/sprawdzenie-vin. Z wygenerowanego raportu dowiecie się, gdzie pojazd był rejestrowany, czy serwisowano go w ASO, jaki przebieg odnotowywano na kolejnych przeglądach i, co najważniejsze, czy nie figuruje w europejskich oraz amerykańskich rejestrach aut kradzionych.