Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024

Postępują prace na budowie drogi S7 oraz S52: Północnej Obwodnicy Krakowa

Pomimo wciąż trwającego okresu zimowego kontynuowane są prace przy projektowaniu i budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma – Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta), a także przy budowie północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S52.

S7 Widoma – Kraków

Umowa na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma – Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta) z konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź została podpisana 15 lipca 2021 r. Do 15 stycznia 2022 r. wykonawca miał czas na projektowanie, które polegało w głównej mierze na wprowadzaniu zmian dotyczących technologii, które zostaną zastosowane przy budowie drogi i obiektów mostowych.

Pomimo trwania okresu zimowego, który kończy się 15 marca, przystąpiono do robót przygotowawczych już w styczniu. W ramach tych prac usuwano drzewa i krzewy, wykonywane są drogi technologiczne, trwają roboty związane z przekładaniem mediów (gaz, teletechnika, energetyka), a także przygotowywane są platformy robocze, m.in. w miejscach, gdzie powstanie najdłuższa estakada o długości 1,6 km. Wykonano też wielkośrednicowe pale fundamentowe pod przejście dla zwierząt w Zalesiu.

– S7 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce. Inwestycja ta jest niezwykle ważna zarówno dla mieszkańców Krakowa, jak i całej Małopolski. Nowa droga ekspresowa pozwoli na sprawniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie ruchu, a dla mieszkańców miejscowości, przez które obecnie odbywa się ruch tranzytowy oznaczać będzie mniejszy hałas i większy komfort życia. Patrząc na tempo prowadzonych prac można śmiało stwierdzić, że priorytetem wszystkich osób i podmiotów zaangażowanych w ten projekt jest jak najszybsze ukończenie prac i oddanie tego odcinka drogi S7 do użytku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi (Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną też istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg, infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.

– Sprzyjające warunki atmosferyczne pozwalają na kontynuowanie prac na budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku Widoma – Kraków. Realizacja inwestycji będzie miała istotną wartość dla ruchu osobowego i towarowego korzystającego z południowego fragmentu drogi S7, łączącego Kraków z Warszawą – stwierdził Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

GDDKiA podpisała porozumienie z Gminą Miejską Kraków, które przewiduje przebudowę i tym samym udrożnienie ul. Kocmyrzowskiej na odcinku ok. 1 km. Przebudowa rozpocznie się od zjazdu z węzła Grębałów realizowanego w ramach budowy S7 w kierunku północno-wschodnim do ul. Bukszpanowej. Umożliwi to prawidłowe skomunikowanie tego obszaru miasta, upłynnienie potoków ruchu, a także optymalne wykorzystanie środków. Poprawią się też warunki ruchu drogowego w obszarze węzła Grębałów.  

Koszty związane z przebudową ul. Kocmyrzowskiej i wykupem gruntów poniesie Gmina Miejska Kraków. Całkowita wartość inwestycji to ponad 1,54 mld zł, a szacunkowy koszt po stronie miasta wynosi około 56,4 mln zł.

Północna obwodnica Krakowa S52

W okresie przerwy zimowej trwają również prace przy budowie północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Koncentrują się one głównie na budowie obiektów inżynierskich, takich jak wiadukty i tunele.

Wykonawcą zadania jest turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. Koszt budowy odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld zł. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona przez tunele w Zielonkach i Batowicach. Powstanie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.

– Północna obwodnica Krakowa to kluczowa inwestycja dla miasta i całego regionu. Przejmie ona częściowo ruch tranzytowy, który w aglomeracji krakowskiej obecnie odbywa się wyłącznie za pomocą często zakorkowanej autostrady A4. Nowa trasa pozwoli także na sprawne prowadzenie ruchu miejskiego, koncentrującego się w północnej części Krakowa. Dzięki zaangażowaniu i ciężkiej pracy projektantów i wykonawców już niebawem kierowcy będą mogli odetchnąć od korków, a poziom bezpieczeństwa na krakowskich drogach znacząco się poprawi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obecnie w ramach zadania wykonywane są roboty żelbetowe na obiektach mostowych, a także ściany szczelinowe na budowie tunelu w Zielonkach. W budowanym tunelu w Batowicach trwa betonowanie płyty dennej tunelu.

W związku z okresem zimowym realizowane są roboty drogowe związane ze wzmocnieniem podłoża oraz podbudowa w śladzie docelowym ul. Krakowskiej. W rejonie węzła Modlnica powstają ściany budynków Obwodu Utrzymania Drogi. Trwają również intensywne prace murarskie i żelbetowe.

Węzeł Mistrzejowice, z którym połączona zostanie północna obwodnica Krakowa, powstanie w ramach budowy odcinka S7 węzeł Widoma – Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta). Wciąż nie została podjęta decyzja w sprawie projektu węzła Mistrzejowice I oraz II. Ostateczny projekt węzła zatwierdzony zostanie po analizie przepustowości.

(fot. źródło MI)

Komentarze wyłączone